11.09.2012

KERANA AKU SUKAR MELUPAKAN..DAN SENANG MENYAYANGI

Hari ini sangat menduga keimanan..sangat menduga hati..sangat menduga semangat..dan sangat melelahkan...

Sejak malam tadi lagi aku berazam..tiada setitik air mata untuk hari ini akan dikeluarkan. Biar perpisahan diiringi dengan senyuman...walaupun dalam hati ada taman...untuk adik-adik yang tak pernah mak abah lahirkan.....semalam ada hi-tea...adik-adik membuat ucapan..mereka menangis ketika membuat ucapan..tapi saya cuba mengalih perhatian saya sendiri..berbual dengan anak-anak tentang kesedapan kek yang saya ambil..jadi tiada setitik air mata yang mengalir...cuma ada sendu di hati ini. 5 tahun bersama..macam-macam yang berlaku..suka duka..tolong menolong..bergurau senda..dan berselisih faham. Rasa mahu saja keluar dari ruang makan yang dihuni oleh cikgu-cikgu sekolah saya. Tapi bergenang juga air mata saya. Sungguh...hati ini milik Allah...Dia Maha Tahu. Selagi saya boleh pendam...saya akan pendam..biar air mata ini hanya suami saya saja yang melihatnya. Kerana mata saya adalah hak dia. Dia juga tahu kisah suka duka saya dan adik-adik. Pengorbanan saya..kasih sayang saya..kerana saya tiada adik!

Pagi tadi...

Berbagai aktiviti yang perlu dibuat...termasuk jamuan yang tiba-tiba saja Pengawas SPBT minta diadakan..tak sampai hati..buat juga.

Sambil-sambil membuat kerja..sambil-sambil memujuk hati..'JANGAN MENANGIS...JANGAN MENANGIS'. Nanti semua kerja tak jalan. Saya kalau menangis...mahu 5 jam pun tak boleh berhenti...





Sampai di sekolah, satu berita yang amat mengejutkan. Cikgu Samad (arwah) sedang nazak...orang yang bersama-sama saya di dalam bilik SPBT..2 tahun..banyak mengongsi kisah suka duka beliau.

Apa yang sangat memilukan hati ini...sesampainya di sana, isteri arwah dalam keadaan sangat lesu..anaknya yang sakit juga sangat lesu dan sedih....

Sebenarnya...ikhlas saya katakan...saat semua sahabat handai berpusu-pusu menziarahi arwah...saya masih lagi terpaku..masih lagi seperti tidak percaya..orang yang hari-hari bersama di bilik SPBT..selalu membawa makanan untuk di bawa makan bersama..selalu memberikan saya nasihat yang membina..yang memahami saat saya kesedihan...dia antara yang menyaksikan air mata ini berlinangan saat saya kesusahan dan terasa hati dengan sahabat...hari ini dia dijemput oleh Ilahi..menghadapNya selamanya...

Dan apa yang sangat...sangat..sangat..dan sangat memedihkan hati ini...saat saya meminta diri untuk pulang...isterinya maluahkan kata-kata:

"Shidah...kau adik dia...dia sebut dia sayang kau macam adik dia...dia ada tinggalkan sesuatu untuk kau..nanti akak bagi bila masanya sesuai..."

Berhemburan air mata ini...tak sedar tangisan berbunyi...tersembam wajahku di riba isterinya...Ya Allah...seperti yang saya selalu pujuk hati ini...diam itu lebih baik dan sepi itu sangat indah...tapi...air mata ini terhembur juga...walaupun saya tahan...dan terus memujuk hati..'wahai hati..bertahanlah'....berlaku 2 peristiwa serentak dalam satu hari. Jumaat yang mulia. Kehilangan orang-orang tersayang...perpisahan sementara dan perpisahan selamanya.....

Saat ini...air mata ini sangat deras mengalir...sederas kasih saya pada mereka yang meninggalkan saya...kasih silaturrahim yang sangat indah di penghujung hari. Pengakhiran sesi persekolahan 2012. Saya sangat rasa kehilangan...sebenarnya kehilangan itu saya sudah rasakan saat adik-adik semakin jauh dari saya..mungkin juga puncanya dari saya..apabila saya mula bertugas di SPBT..perlukan komitmen tinggi kerana saya tiada pengetahuan dalam bidang itu..tapi saya perlu lakukan kerana itu amanah untuk saya cuba dan cabar kemampuan saya sendiri.

KERANA SAYA SUKAR MELUPAKAN...KERANA SAYA MUDAH MENYAYANGI...SAYA LARI..SAYA BAWA DIRI...URUSAN HATI ITU MILIK ALLAH..DAN DIA SAHAJA YANG TAHU RASA HATI INI...

-RASHIDAH AHMAD-

Dalam hidup yang aman dan damai...

Mengapa perlu berlumba mencari harta dunia..bukankah semua itu sudah ditentukan Allah..jalanilah kehidupan dengan penuh kesyukuran..Alhamdulillah.