8.10.2012

KELAHIRAN ANAK KEEMPAT




DUE:14 OGOS 2012

dua hari lepas, sy berulang alik ke hospital...Hospital Pantai menjadi pilihan. Bukan kerana class, tapi kerana memilih Dr. Hanisah sebagai perunding yang paling tepat..hanya wanita memahami masalah wanita. Dr Hanisah adalah doktor pakar di GH sebelum dia berkhidmat di Hospital Pantai. jadi..segala nasihatnya amat menenangkan sy.




8.8.2012-RABU

sakit...
mungkin baby dah nak jumpa ahli keluarga yang menunggunya sejak 9 bulan yang lalu...bergegas ke HP...Dr Hanisah periksa..laluan baru 2cm..dia jangka mungkin esok. so dia minta balik berehat. Kalau di GH, kompem dah kene tahan..silap2 masuk enema (induce)..laagi sakiit.. dah rasa masa lahirkan Tasya ngan Adam...perggh sakit dia 'superb'! Dr Hanisa kata dia tak nak bg sakit olok2 tu..biarlah jalan terbuka sendiri.




9.8.2012-KHAMIS
sakit..sikit..sikit..tapi ada tanda lendir + darah.
Pergi ke HP lagi...Dr Hanisa di LR...tunggu juga. Di sana sy kene buat CTG...tengok kontraksi dan gerak baby...ok..ade kontraksi..semakin hampir 10 minit sekali..baby gerak aktif walau sesekali baby sleep...
Dr Hanisah kata...jalan masih belum buka...biasa..kadang ada orang ada tanda dan terus bersalin...tanda yang keluar tu mungkin sebab dia buat cek jalan bukaan. So..maybe ade sedikit darah...dia tidak heran kalau esok ade darah, lusa ade darah...sebab dia dah ada kepakaran dalam bidang perbidanan. Jadi sy agak lega dan kami akan berjumpa pada 13.8.2012. Dr. Hanisah kata kalau ada keluar air atau darah betul, datang segera.




10.8.2012-JUMAAT
Takde sakit..cuma kontraksi yang ringan je. Tapi sakit lah juga. Kalau di GH mesti dah kene tahan wad. Lepas tu nanti kalau ade nurse atau doktor pelatih...kita jadi bahan ujian mereka..owh..tidaak..dah rasa semua tu...masa Tasya..sy dimarah2 ketika sakit...menjadi bahan ujian bagi doktor pelatih..LELAKI...dikelilingi oleh doktor palatih LELAKI dan PEREMPUAN...yang bukan beragama ISLAM pun ade...ape yang saya mampu katakan waktu itu...doktor yang beri latihan doktor perempuan...tapi bukan ISLAM...ketika lahirkan Adam saya jadi bahan ujian nurse pelatih yang tak tahu buta kerja...semasa air ketuban pecah, saya tidak dibersihkan...basah satu badan dan agak hanyir...sedih..sejuk sebab ade ekon...lepas tu bila dah bersalin..nurse pelatih tu tak keluarkan uri..15 minit! Staff nurse masuk cek dia terperanjat sebab basah lantai ngan air ketuban, dia tanya dah keluarkan uri belum..nurse pelatih tu jawab selamber je..belum! Staff nurse tu marah dia..."Bahaya! Uri boleh masuk dalam esofeges, pesakit boleh maut! Adik bg kerja sama dengan saya, saya akan keluarkan uru, adik tekan di bahagian tengah dada ni kuat2 sikit ye!" cemas. "Adik jangan bercakap,ade sesak nafas?" sy geleng kepala. "ok, adik tahan sakit sikit ye. Saya terpaksa GODAK untuk pastikan semua uri keluar dengan baik!" tahu tak apa yang staff nurse tu buat...tangan dia masuk ke situ sehingga separuh lengan untuk cek rahim saya dan keluarkan uri...keadaan staff nurse tu memang cemas. Sambil tu dia melihat wajah saya dan panggil nama saya. Dia minta saya selawat dan ingat Allah. Saya tak terdaya..menahan ngilu...




Ahh..kenangan itu kembali lagi saat ingin melahirkan anak ke 3 dan ke 4.

Saat menanti kelahiran anak ke 3, saya mengumpul wang untuk bersalin di swasta...jaga aliran wang...sebab nak cari doktor perempuan...akhirnya saya dapat mengumpul RM2000.00. Untuk bersalin di swasta deposit RM2000.00 akan diminta. Masa tu saya tak kisah orang nak kata apa..berlagak..rugi sebab kita kan GOV...sayang duit lah...sama saja sakitnye lah...saya tak kisah orang nak kata apa...sebab saya yang alaminya...saya yang mengumpul duit bersama suami...sya yang bertarung nyawa...saya yang perlu jaga harga diri saya...BIARLAH!

Untuk anak ke 4 ini..saya mohon pada Allah..berilah hambamu ini rezeki...rezeki tidak terduga...dapat BONUS separuh gaji....duit gaji bulan 7 saya tak usik 10 sen pun...saya masak dalam keadaan tidak larat menahan sakit...saya pujuk anak2 bersabar...saya cipta mainan untuk anak rasa tidak jemu dirumah...saya masak dengan penuh harap dan kasih sayang agar lauk yang biasa menjadi sedap untuk suami dan anak-anak...Alhamdulillah...sampai ke hari ini anak-anak masih bersabar...ade baki wang simpanan bulan lalu saya minta suami belikan bunga api untuk anak-anak...seronok anak-anak main dengan babah dia malam tadi...terubat sikit sendu di hati ini...hilang sekejap rasa sakit yang berdikit-dikit ini.





Sampai ke hari ini, hampir masuk minggu ke 40 kehamilan...baby belum nak keluar...takpe..Allah itu Perancang segalanya...mama xrisau lagi...duit dah cukup. Nanti bila tiba masanya..kita bertentang mata ye WAFI...InsyaAllah!



1 comment:

Rashidah Ahmad said...

HIJRAH DENGHAN IKHLAS...PASTI ALLAH BANTU!


Dalam hidup yang aman dan damai...

Mengapa perlu berlumba mencari harta dunia..bukankah semua itu sudah ditentukan Allah..jalanilah kehidupan dengan penuh kesyukuran..Alhamdulillah.